in

نشانه آخرالزمان – چطور مال حرام رشوه و ربا بین مردم زیاد خواهد شد (قسمت یازدهم)

رشوه و ربا در آخر الزّمان

بدترین و پلیدترین مال ها، مالی است که از راه رشوه و ربا تحصیل شود؛ چرا که در روایات آمده: رشوه در احکام کفر به خدای بزرگ است.

و رسول خداصلی الله علیه وآله رشوه دهنده و رشوه گیرنده را لعنت فرمود. و فرمود:

 

«خداوند رشوه دهنده و رشوه گیرنده و کسی که واسطه این کار است را لعنت نموده.»

 

و فرمود: «از رشوه دور شوید؛ چرا که آن کفر محض است و صاحب رشوه بوی بهشت را نمی شنود»

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

 

«رشوه گرفتن برای حکم، کفر به خداوند است»

 

مرحوم صدوق در بحث ربا می فرماید:

 

بدان که ربا حرام و پلید و از گناهان بزرگ است و خداوند به رباگیرنده و ربادهنده وعده عذاب و آتش داده است و ما از چنین حرامی به خدا پناه می بریم و حرمت آن در هر کتاب آسمانی و به زبان هر پیامبری بیان شده است.

 

سپس گوید: امام هشتم علیه السلام فرمود:

 

«خداوند ربا را حرام نمود تا مردم از عمل خیر [ و قرض نیکو] خودداری نکنند»

 

و روایت شده که پاداش قرض، هیجده برابر صدقه است. سپس گوید: روز قیامت خداوند اعمال برخی از مردم را [ که اهل حرام بوده اند] مانند پارچه های سفید مصری بالا می برد و به صاحبانش می فرماید:

بروید پاداش اعمال خود را بگیرید و چون [ اهل حرام] به پاداش اعمال خود نزدیک می شوند خداوند به اعمال آنان می گوید: مانند غبار در هوا پراکنده شوید.

چنان که [ در قرآن ]می فرماید:

 

«وَ قَدِمْنا إِلی ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً»

.

سپس فرمود: به خدا سوگند آنان نماز می خوانده اند و روزه می گرفته اند و لکن چون حرام مقابل آنان عرضه می شده است باکی نداشته و حرام را می گرفته اند»

 

 

مال های حرام در آخر الزّمان:

در بحث فتنه های آخر الزّمان گذشت که در آخر الزّمان مردم حرام ها را حلال می دانند، ربا و رشوه بین آنان آشکار می شود، ربا را همانند معامله می پندارند و با دین خود ارتزاق می کنند، به دست آوردن مال حلال در آن زمان بسیار سخت و مشکل خواهد بود، بیشتر درآمدهای مردم از راه های حرام می باشد.

 

از سویی در روایات بسیاری آمده که از اموال و درآمدهای حرام بترسید؛ چرا که خوردن مال حرام قلب ها را تیره می کند، و کسانی که مال حرام می خورند حقایق را نمی پذیرند.

 

یک لقمه حرام نیز تأثیر خود را خواهد داشت و به واسطه آن عبادت چهل شبانه روز انسان پذیرفته نمی شود

از سوی دیگر اساس همه موفّقیّت ها خوردن مال حلال است و خداوند برای پرهیز از مال حرام پاداش زیادی قرار داده است که در روایات و سخنان معصومین علیهم السلام مشاهده خواهیم نمود. اکنون برخی از متون روایات معصومین علیهم السلام را برای تنبّه و تبرّک بیان می نماییم.

رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

 

«یَتَعامَلُونَ بِالرِّشْوَهِ وَ الرِّبا.»

 

«در آخر الزّمان مردم با رشوه و ربا معامله می کنند [ و درآمدهای آنان آمیخته به حرام است»

 

رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

 

«قلّ ما یوجد فی أمّتی فی آخر الزّمان درهم حلال و أخ یوثق به»

 

«در آخر الزّمان بین امّت من به سختی یک درهم حلال و یک برادر دینی مورد اعتماد پیدا می شود.»

و نیز فرمود: «مَنْ أَکَلَ الْحَلالَ قامَ عَلی رَأْسِهِ مَلَکٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ حَتّی یَفْرُغَ مِنْ أَکْلِهِ.» وَ قالَ صلی الله علیه وآله: «إِذا وَقَعَتِ اللُّقْمَهُ مِنْ حَرامٍ فِی جَوْفِ الْعَبْدِ لَعَنَهُ کُلُّ مَلَکٍ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما دامَتِ اللُّقْمَهُ فِی جَوْفِهِ، لا یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ، وَ مَنْ أَکَلَ اللُّقْمَهَ مِنَ الْحَرامِ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ فَإِنْ تابَ تابَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ إِنْ ماتَ فَالنَّارُ أَوْلی بِهِ»

 

«کسی که مشغول خوردن غذای حلال می شود، ملکی بالای سر او می ایستد و برای او استغفار می نماید تا از غذای خود فارغ شود.»

 

و در سخن دیگری فرمود: «هنگامی که لقمه حرام داخل شکم کسی می شود تا زمانی که در شکم او باقی است، هر ملکی که در آسمان ها و زمین وجود دارد او را لعنت می نماید، و خداوند نظر رحمت به او نمی افکند، و غضب خدا بر او خواهد بود، و اگر توبه کند [ و اموال حرام را به صاحبانش بازگرداند]، خداوند توبه او را قبول می نماید، و اگر با این حال بدون توبه از دنیا برود، آتش به او سزاوارتر خواهد بود.»

شاهدان و شاکیان روز قیامت چه کسانی هستند

و فرمود: «الْعِبادَهُ سَبْعُونَ جُزْءاً وَ أَفْضَلُها جُزْءاً طَلَبُ الْحَلالِ»

 

«عبادت هفتاد جزء است و بهترین آنها تحصیل روزی حلال است.»

 

و فرمود: «الْعِبادَهُ عَشَرَهُ أَجْزاءٍ، تِسْعَهُ أَجْزاءٍ فِی طَلَبِ الْحَلالِ»

 

«عبادت ده جزء است و نه جزء آن در به دست آوردن روزی حلال است»

تحصیل روزی حلال به قدری ارزشمند و دارای ثواب و پاداش است که از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده، آن حضرت در وسط روز در هوای بسیار گرم با این که نیازی نداشت، به جستجوی روزی و تحصیل مال حلال می رفت و هدف او این بود که خداوند ببیند او برای به دست آوردن روزی حلال خود را به زحمت انداخته است.

 

رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

 

«مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُسْتَجابَ دُعاؤُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَطْعَمَهُ وَ مَکْسَبَهُ.»

 

وَ قالَ صلی الله علیه وآله لِمَنْ قَالَ لَهُ: أُحِبُّ أَنْ یُسْتَجَابَ دُعَائِی: «طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرام»

 

«کسی که دوست بدارد دعای او مستجاب شود، باید خوراک و کسب خود را حلال و پاک قرار دهد.»

و نیز در پاسخ کسی که گفت: «من دوست می دارم خداوند دعای مرا مستجاب نماید»، فرمود:

 

«کسب خود را پاک و حلال کن و حرام را داخل شکم خود مکن ( تا دعای تو مستجاب گردد)»

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

 

«رَدُّ دانِقِ حَرامٍ یَعْدِلُ عِنْدَاللَّهِ سَبْعِینَ حِجَّهً مَبْرُورَهً»

 

«پاداش بازگرداندن یک دانق حرام به صاحب آن، نزد خداوند به اندازه هفتاد حجّ مقبول است»

این مطلب چطور بود؟

1 point
Upvote Downvote

نویسنده حسین

ما در مجموعه "نماز شب" وظیفه خودمان می دانیم با ارزش ترین مطالبی که حرف خدا، پیامبر و ائمه معصومین است را به زبان ساده منتشر کنیم تا نوری باشد در این تاریکی آخرالزمان.

نشانه های آخرالزمان – چطور مردم برکت را از سفره هایشان دور خواهند کرد ( قسمت دهم )

هر چیزی که باید درباره خلقت شیطان و نام ها و صفات او بدانی