in

نشانه های آخرالزمان – زنان بر مردان حاکم خواهند شد ( قسمت پنجم )

در ادامه سری مقالات نشانه های آخرالزمان در این مقاله می خواهیم بطور اختصاصی به یکی از مهمترین نشانه های آخرالزمان یعنی ولایت پیدا کردن زنان بر مردان بپردازیم.

ولایت پیدا کردن زن بر مرد در آخر الزّمان:

رسول خداصلی الله علیه وآله در خطبه خود در سال حجّه الوداع، راجع به «اشراط السّاعه» فرمود:

 

«و تتأمّر النّساء و تشاور الإماء.»

 

«… در آخر الزّمان زن ها بر مردها ولایت پیدا می کنند، و مردها با زن ها مشورت می کنند»

فقهای اسلام به صورت اتّفاق و اجماع، یکی از شرایط قاضی را ذکوریّت و مرد بودن قاضی دانسته اند و ادلّه ای برای آن اقامه نموده اند که به طور اختصار اشاره می شود.

 

مرحوم محقّق صاحب شرایع رحمه الله می فرماید: «و لا ینعقد القضاء للمرأه و إن استکملت الشّرائط»

.

مرحوم آیه اللَّه گلپایگانی رحمه الله در ذیل عبارت محقّق می فرماید: بر این مسأله ادّعای اجماع و اتفاق شده و خلافی در آن نیست و به ادلّه دیگری نیز برای آن استدلال شده است:

 

آیه شریفه «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم.»

 

.از این آیه، قیمومت و ولایت مرد بر زن ثابت می شود و لازمه آن این است که مرد بر همسر خود ولایت و حکومت داشته باشد و عکس آن صحیح نیست.

و اگر کسی بگوید: آیه مربوط به زوجین [ زن و شوهر] است، پاسخ آن این است که اگر زن در خانه درباره شؤون خود بر مرد حکومت و ولایت نداشته باشد در خارج خانه با مردان اجنبی مسلم چنین حکومتی را ندارد، بلکه زن ولایت بر زن های دیگر نیز نمی تواند داشته باشد؛ چرا که تاکنون احدی از فقها چنین چیزی را نگفته است ( و خلاف اجماع مرکب است)

 

و مقصود از «بما فضّل اللَّه بعضهم علی بعض» :

 

این است که خداوند مردها را بر زن ها فضیلت داده و مردها [ نوعاً] در علم و عقل و حسن انتخاب و تدبیر و اراده و قدرت عمل و اطاعت از خدا و اسب سواری و جنگ و… بر [ نوع] زن ها فضیلت دارند، از سویی پیامبران و امامان علیهم السلام مرد بوده اند .

 

و امامت کبرا، یعنی خلافت و امامت صغرا، یعنی امامت در نماز جماعت و جهاد و اذان و خطبه مخصوص مردها می باشد، تا جایی که زمخشری در تفسیر کشّاف گوید:

 

«از آیه «بما فضّل اللَّه بعضهم علی بعض» استفاده می شود که این ولایت از باب قابلیّت و فضیلت مرد بر زن می باشد نه از باب سلطه و غلبه و قدرت مرد بر زن»

 

قابل توجّه است که خداوند حقّ را به زبان این عالم سنّی جاری نموده، و او می داند کسانی که بر علیّ بن ابی طالب علیه السلام تقدّم پیدا کردند، از باب قابلیّت و فضیلت نبوده، بلکه از باب سلطه و غلبه و قدرت بوده، واللَّه الحاکم.

 

آری، اگر زن حقّ ولایت و حکومت می داشت، باید بهترین زن ها مانند حضرت صدّیقه طاهره، فاطمه زهراعلیها السلام و فرزند او زینب کبرا، عقیله بنی هاشم علیها السلام، لااقلّ بر زن های دیگر ولایت می داشتند.

 

آیه شریفه «… وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَهٌ»

 

از این آیه ظاهر می شود که زن ها بر مردها حقّی دارند، همان گونه که مردها بر زن ها حقّ دارند و لکن مردها بر زن ها فضیلت دارند، و صاحب فضیلت، حقّ قضا و حکومت دارد.

 

آیه شریفه «وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ»

 

این آیه به زن ها می فرماید: «باید در خانه های خود قرار بگیرید.»

 

و قضاوت و حکومت [ بلکه قبول مسؤولیّت در خارج خانه] بدون اجازه شوهر بلکه کلّاً با شؤون زن سازگار نمی باشد.

از این رو، اصحاب پیامبرصلی الله علیه وآله حتّی زن های مؤمنه، عایشه را ملامت نمودند که از خانه خود خارج شد و بین مردهای اجنبی به بصره رفت و در مقابل امام خود علیّ بن ابی طالب علیه السلام به جنگ برخاست.

 

– رسول خداصلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:

 

«یا عَلِیُّ لَیْسَ عَلَی الْمَرْأَهِ جُمُعَهٌ إِلَی أَنْ قالَ وَ لا تَوَلِّی الْقَضَاءِ…»

 

«یا علی، برای زن، نماز جمعه نیست و حقّ قضاوت نیز ندارد»

و فرمود: «لا یفلح [ لن یفلح] قوم ولیتهم امرأه.»

 

«هرگز رستگار نمی شوند مردمی که زن بر آنان حکومت کند»

 

و فرمود: «إِنَّ الْإِقامَهَ لِلصَّلاهِ… وَ لا تَتَوَلَّی الْمَرْأَهُ الْقَضاء.»

 

– امام باقرعلیه السلام فرمود:

 

«اذان و اقامه و نماز جمعه و جماعت بر زن نیست و او حقّ ولایت قضا و امارت ندارد»

 

قال علیّ علیه السلام:

 

«لا تُمَلِّکِ الْمَرْأَهَ مِنَ الْأَمْرِ ما یُجاوِزُ نَفْسَها.»

 

«زن را مالک مسؤولیّتی که فوق طاقت او و خارج از شؤون اوست، قرار مده»

این مطلب چطور بود؟

1 point
Upvote Downvote

نویسنده حسین

ما در مجموعه "نماز شب" وظیفه خودمان می دانیم با ارزش ترین مطالبی که حرف خدا، پیامبر و ائمه معصومین است را به زبان ساده منتشر کنیم تا نوری باشد در این تاریکی آخرالزمان.

نشانه های آخرالزمان – چطور مردم به اسراف کردن افختار می کنند (قسمت چهارم)

نشانه های آخرالزمان – مردم از پرداخت زکات فرار خواهند کرد (قسمت ششم)