in

نشانه های آخرالزمان – تزیین کردن قرآن و مساجد با طلا (قسمت نهم)

تزیین قرآن و مساجد در آخر الزّمان

از نشانه های آخر الزّمان این است که مساجد را در آن زمان زینت و زیور می کنند همانند یهود و نصاری که معبدهایشان را که به آنها «بیع و کنایس» می گویند زینت می کنند.

از نشانه های دیگر آخر الزّمان این است که قرآن ها را نیز زیور می کنند و با بهترین شکل چاپ می نمایند [ و غبار بر آن قرار می گیرد و کسی آنها را نمی خواند]

 

نشانه های دیگر این است که مناره های مساجد را بلند می کنند و صف های جماعت زیاد می شود و خلوص بین آنان کمیاب می گردد، و ائمّه جماعات نیز [ بعضاً] مایل به دنیا و طالب ریاست های باطل می شوند.

از روایات استفاده می شود که در آخر الزّمان از قرآن چیزی جز خط و تلاوت صوری باقی نمی ماند، و سنّت رسول خداصلی الله علیه وآله تعطیل می شود و مردم آن زمان سنّت را بدعت و بدعت را سنّت می دانند.

 

و مساجد و منابر آراسته و زینت داده می شوند، و مردم برای تحصیل دنیا به دین متوسّل می شوند، و قاریان قرآن و علما [ بعضاً] منافق می شوند،

 

ظاهر آنان زیباست و لکن اهل تقوا و ورع نیستند. آن زمان ائمّه جماعت [ با شرایط] کمیاب می شوند، فقهای آن زمان بدترین مردم زیر آسمان و اصل فتنه ها هستند؛ چرا که حامی حکام جور می باشند.

 

رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

 

«من اوّلین کسی هستم که بر خدای عزیز جبّار وارد می شوم و سپس کتاب خدا و اهل بیت من و امّت من وارد می شوند، و من از امّت خود درباره قرآن و اهل بیت خود سؤال خواهم نمود»

 

امیرالمؤمنین علیه السلام در وصیّت خود به فرزندان و یاران خویش فرمود:

 

«بدانید که قرآن راهنمای روز و نور شب تاریک شماست و شما را از سختی ها و فقر نجات می دهد»

 

رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

 

«قرآن شما را از گمراهی نجات می دهد و حقایق را برای شما مکشوف می نماید و شما را از لغزش نجات می دهد، و آن نوری است که تاریکی ها را از شما برطرف می نماید و بدعت ها و انحراف ها را آشکار می سازد

شما را از هلاکت نجات می بخشد و از انحراف بازمی دارد و فتنه ها را برای شما آشکار می سازد و راه رسیدن به سعادت آخرت را به شما می آموزد

کمال دین شما در بهره برداری از قرآن است و هیچ کس از قرآن عدول نمی کند، مگر آن که به طرف آتش می رود»

 

حقّ این است که مساجد، مدارس تربیتی و ارتباط با خداوند است و کتاب آن مدارس، قرآن، و معلّمین آنها پیامبران و اوصیاعلیهم السلام هستند، از این رو، باید تأسیس مساجد بر اساس تقوا و برای خدا باشد، همان گونه که خداوند می فرماید:

 

«… لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرینَ»

 

ساختار مساجد نیز باید ساده و به اندازه تأمین نیاز نمازگذاران و اهداف مسجد باشد و نمازگذاران را به یاد خدا بیندازد.

از این رو، در روایات معصومین علیهم السلام آدابی برای مسجد ذکر شده که یکی از آنها ساده بودن ساختمان مساجد است.

همان گونه که رسول خداصلی الله علیه وآله مسجد مدینه [ مسجد النّبیّ صلی الله علیه وآله] را بنا نمود و آن در ابتدای امر سقفی نداشت و چون مردم از باران و حرارت خورشید آزار می شدند با شاخه های خرما آن را مسقّف نمودند.

بعد از مدّتی چون آب باران بر سر نمازگذاران می ریخت، گل بر آن مالیدند و از لابه لای آنها آب باران وارد مسجد می شد و رسول خداصلی الله علیه وآله بیش از آن اجازه نداد و لکن امروز در بنای مساجد افراط می شود و به قدری زینت داده می شود که فکر نمازگذاران را به خود مشغول می نماید.

اکنون فهرستی از آداب مساجد را برای تذکّر بیان می نماییم.

 

مرحوم علّامه سیّد محمّد کاظم یزدی در کتاب عروه الوثقی می فرماید:

 

مستحبّ است نمازهای واجب در مساجد خوانده شود و افضل مساجد، مسجد الحرام است که نماز در آن برابر هزارهزار نماز است .

 

  • پس از آن مسجد النّبیّ صلی الله علیه وآله در مدینه است و نماز در آن برابر با ده هزار نماز است.
  • پس از آن مسجد کوفه و مسجد بیت المقدس است، و نماز در آنها برابر یکهزار نماز است.
  • پس از آنها مساجد جامع است و نماز در آن برابر با یکصد نماز است.
  • پس از آن مسجد محلّه و قبیله است و نماز در آن برابر بیست و پنج نماز است.
  • پس از آن مسجد بازار است و نماز در آن برابر دوازده نماز است و مستحبّ است که انسان در خانه خود محلّی را اختصاص به نماز بدهد، گرچه احکام مسجد را نخواهد داشت [ و مستحبّ است هنگام احتضار او را در آن محلّ قرار دهند] و برای زن ها بهترین مکان برای نماز، خانه آنهاست و بهتر از آن این است که در پس اطاق نماز بخوانند.

 

سپس گوید: نماز در مشاهد مشرّفه یعنی حرم های معصومین علیهم السلام افضل از مساجد است و روایت شده که نماز در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام برابر با دویست هزار نماز است بلکه نماز خواندن در حرم های پیامبران و مقام اولیای خدا و صلحا و علما و عباد مستحبّ است و لو در حال حیات آنان باشد.

و مستحبّ است نمازگذار در نقاط مختلفی از اماکن یاد شده نماز بخواند تا روز قیامت برای او شهادت بدهند،

 

چنان که شخصی از امام صادق علیه السلام سؤال نمود: «در یک نقطه نمازهای خود را بخواند و یا در نقاط متعدّد؟» امام علیه السلام فرمود:

 

«در نقاط متعدّد بخواند تا روز قیامت برای او شهادت بدهند

 

برای همسایه مسجد کراهت دارد که نماز خود را بدون عذر در غیر مسجد بخواند؛ چرا که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

 

«لا صَلاهَ لِجارِ الْمَسْجِدِ إِلّا فِی مَسْجِدِهِ»

 

مستحبّ است با کسی که در مساجد نماز خود را نمی خواند، هم غذا نشوند و با او مشورت نکنند و با او ازدواج ننمایند و همسایه او نشوند تا به مسجد بیاید.

 

مستحبّ است خواندن نماز در مسجدی که نمازگذار ندارد تا تعطیل نشود؛ چرا که امام صادق علیه السلام فرمود:

 

سه دسته روز قیامت به درگاه خداوند شکایت می کنند:

  1. مسجد خرابی که همسایه ها در آن نماز نمی خوانند،
  2. عالم و دانشمندی که بین جهّال واقع شود [ و مردم مسائل دین خود را از او سؤال نکنند]
  3. قرآنی که در جای بلندی قرار گرفته باشد و غبار بر او جمع شده باشد و از آن قرائت نشود

 

مستحبّ است فراوان در مساجد تردّد و رفت و آمد بشود؛ چرا که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

«هر کس به طرف مسجدی از مساجد خدا حرکت کند، تا هنگامی که به خانه خود بازگردد، به هر گامی خداوند ده حسنه به او می دهد و ده گناه را از او محو می کند و ده درجه به مقام او می افزاید»

 

ساختن مسجد پاداش بزرگی دارد و مستحبّ است انسان مسجدی را بنا نماید؛ چرا که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:

«کسی که در دنیا مسجدی بنا کند، خداوند به هر وجبی از آن در بهشت شهری به وسعت چهل هزار سال راه به او می دهد که از طلا و نقره و لؤلؤ و زبرجد ساخته شده باشد.»

 

امام صادق علیه السلام نیز فرمود:

 

«کسی که مسجدی بنا کند، خداوند خانه ای در بهشت برای او بنا خواهد نمود»

سپس گوید: تزیین مسجد به طلا حرام است و بنابر احتیاط واجب، نباید صورت انسان و یا حیوان در آن نقش بشود»

این مطلب چطور بود؟

1 point
Upvote Downvote

نویسنده حسین

ما در مجموعه "نماز شب" وظیفه خودمان می دانیم با ارزش ترین مطالبی که حرف خدا، پیامبر و ائمه معصومین است را به زبان ساده منتشر کنیم تا نوری باشد در این تاریکی آخرالزمان.

نشانه های آخرالزمان – تجارت زن ها ( قسمت هشتم )

نشانه های آخرالزمان – چطور مردم برکت را از سفره هایشان دور خواهند کرد ( قسمت دهم )